Menu

Strategie reálného konce? Musíte si umět představit reálný konec hry. Naučit se předvídat

Podnikání berte trochu jako hru, připravte se na to, kdyby náhodou skončila, abyste nepřišli o víc, než jste do ní vložili, hraje se potom líp. 

Pokud se stanete dobrými realisty a naučíte se počítat s tou nejhorší variantou, která může přijít, budete mít našlápnuto k tomu být úspěšnými podnikateli.

Co znamená představit si reálný konec hry?

Řeknu vám, co to neznamená, pokud si myslíte, že jste tak dobří a někdo vám za to, co prodáváte, dá 11 mil. i přesto, že to má hodnotu 5, tak to není reálný konec hry. A pokud se vám to povede prodat nějakému blbci, věřte tomu, že to bude mít následky.

Vždy, ať se jedná o obchod nebo nový projekt, si řekněte, jak může skončit, kde je ten realistický konec a co vás na něm čeká. A jestli je to to, co od projektu chcete. Plánujte a počítejte i s tou nejhorší variantou, pokud i z této varianty vyjdete tak, že jste ochotní se s ní spokojit, můžete se do toho pustit. Plán B musí být vždy součástí, protože počítáte i s nejhorší variantou. Tak si připravte náhradní plán druhého příjmu, na který jste schopni přejít během 2–4 týdnů. Ať vás tohle nečeká, až jste ve špatné situaci. Potom toho už moc nevymyslíte.

Reálný konec hry je situace, kdy se nacházite přesně mezi optimismem a pesimismem. Při rozhodování se řiďte zdravým rozumem a představujte si sebe v opačné pozici vyjednávání. Co kdybyste byli na druhé straně a někdo vám nabídl to, co vy jste nabídli jemu. Jak byste se zachovali? 

Tohle mi při vyjednávání vždy velmi pomohlo. Nebojte se někdy nabídnout absolutní částky, například když něco prodáváte, s cenou můžete jít vždy dolů. Velké obchodní domy to dělají dnes a denně, např. na tričko napálí cenu 2 500 Kč, zkusí to, pokud se prodá, tak se prodá, a pokud ne, dají standartní cenu „slevu“ na 1 800 Kč, na které měli startovat, a už tak by na ní měli marži 200 %. Má to hned dvě výhody – lidi, co mají peníze, koupí předraženou novou kolekci a lidé, kteří mají peněz méně, vykoupí zbytek v tzv. „slevě“, kdy mají pocit, že koupili věc, která má daleko větší hodnotu než ta, za kterou ji pořídili. Opak je ale pravdou.

Autor: James Riess

Na koho si dát všeobecně v byznysu pozor? Na ty, co vám slibují za málo hodně
Základní pravidla podnikání podle Jamese Riesse
Jak vydělávat nákupem domén na internetu?