Menu

Se startupem za investory? Co je potřeba, abyste u nich uspěli? Proč vám dají finance na váš projekt? Za kým jít?

Faktorů proto, aby si vybrali investoři zrovna váš projekt pro zainvestování, je opravdu mnoho, ale základ je u většiny investičních skupin do startupů stejný. Pokud váš projekt tyto základní podmínky splňuje, máte už v ten moment 60% pravděpodobnost uspěchu. Nezapomínejte na to, že co se nelíbí jednomu, se může líbit druhému. Určitě zkuste minimálně 10 investorů, až potom, co by se projekt nelíbil žádnému z nich, můžete být trochu skeptičtí. Dřív ani náhodou, ale věřte mi, pokud váš projekt splňuje níže uvedené požadavky, určitě někoho zaujme a buď na 10. pokus, nebo na 30. pokus.

1. To chce tým lidí

Pokud spouštíte aplikaci, měli byste jako dobrý základ mít tým lidí, co aplikaci tvoří: markeťáka, kodéra, programátora, grafika – to proto, aby investoři viděli, že neplatíte například nějakou drahou firmu a náklady na další vývoj nebo přidání různých funkcí jsou velmi malé, téměř žádné, ale díky vlastním lidem jsou 0.

2. Mějte aspoň 1 000 uživatelů

Jestli jste vytvořili něco, co má mít potenciál, nebude pro vás žádný problém nasbírat prvních 1 000 uživatelů. Díky tomu, že budete mít tady těchto 1 000 uživatelů, investoři vidí, že jsou na to lidé zvědaví, co to je a že tento trh, který jste vytvořili, nejspíš existuje.

3. Pokud něco prodáváte, uzavřete aspoň 1 transakci

Je důležité, pokud jste nějaký zprostředkovatel nebo nabízíte aplikaci za peníze, aby si ji někdo koupil. Aspoň jeden nezávislý, nijak s vámi nespojitelný člověk. Tímto zase podpoříte, že trh, který jste údajně objevili, existuje a má své zákazníky.

4. Váš startup by měl řešit problém, nebo by měl něco zjednodušit

V čem je váš startup jiný, jaký řeší problém? Důležitá otázka, nad kterou je potřeba se zamyslet. Tady tento aspekt je jeden z nejdůležitějších u investorů. Stačí, že váš projekt něco zjednodušil, například přepravu osob, kterým ujel autobus. Nebo je problém x a vaše aplikace je hodně podobná, jen je jednodušší, přehlednější a řeší problém stávajícího systému.

5. Měli byste v tom mít vlastní peníze

Velké + je rozhodně, když jste do projektu vložili vlastní peníze, vlastní kapitál, abyste jej jakkoli podpořili. Pro investora je to znak toho, že tomu opravdu věříte, a byl jste schopen obětovat své úspory, aby se vám to povedlo. Člověk, co v tom má vlastní kapitál, už to jen tak nevzdá. 

6. Dobře připravený plán, jak bude app vydělávat, určitě cíle, kterých s ní chcete dosáhnout

Chce to dobře rozpracovaný business plán s několika variantami toho, jak se peníze z aplikace vrátí zpět a dostane se sama do zelených čísel. Pro toto je důležité pochopit, jak investoři uvažují. 

Jak přemýšlí investoři? Většina investičních skupin má nějaký budget, například 72 mil. korun. A počítají s tím, že tento budget rozdělí mezi 6 investic na dobu 5 let, ale projektu, kterému už dají peníze, celý jejich tým věří a dají mu zelenou, až se na tom shodnou všichni. A jejich strategie je, že každý schválený projekt je sám za sebe schopný pokrýt celou tuto částku 72 mil. Takže pokud chcete investici a myslíte si, že za rok vydělá 3 miliony a aplikaci to stačí, tak rozhodně investici nedostanete.

7. Kam si jít pro peníze? Kde najít tyto investory?

Rozhodně se vyplatí jet na veletrhy se svým stánkem. A první, co musíte udělat, je oslovit 4 investiční společnosti, které se zabývají přímo touto investicí do podobných projektů, mají s tím zkušenosti a nepodpoří váš projekt jen finančně.

Není dobré chodit za bohatým strýcem, který tomu nerozumí, protože v tom nikdy neuvidí potenciál za ty peníze, které budete požadovat. Pokud vás teda nemá fakt rád a když o peníze příjde, je mu to jedno…

8. Být pro to nadšení

Velkou přidanou hodnotou na závěr je být nadšený, pokud jste nadšení z projektu, neustále jej inovujete a máte odvahu se za něj kdykoli postavit a bránit ho zuby nehty, je to pro každého investora znak toho, že v něj věříte a tuto energii předáte ostatním a budete přesvědčovat lidi, aby tomu věřili stejně jako vy.

Autor: James Riess

Na koho si dát všeobecně v byznysu pozor? Na ty, co vám slibují za málo hodně
Základní pravidla podnikání podle Jamese Riesse
Strategie reálného konce? Musíte si umět představit reálný konec hry. Naučit se předvídat