Menu

Jak vytvořit webovou stránku? Kdo je na to potřeba? A jít za firmou nebo soukromníkem?

 

Jak vytvořit web. První otázka každého, s kým se ohledně tohoto sejdete, bude znít, kolik na to máte financí. Web se dá udělat za 10, 20, 30 nebo klidně i 100 tis. korun. Záleží na mnoha aspektech.

Především si musíte ujasnit, co od programátora/firmy chcete

Tzn. jestli udělat web na klíč bez vašich zásahů, nebo se chcete na projektu podílet a jakou formou. Velký pozor si dávejte před programátory, kteří toho hodně nakecají. Ověřujte si jejich recenze a stejně tak funkčnost stránek, které tvořili, a co vlastně na stránkách dělali. Protože pokud jim budete věřit všechno, co řeknou, je dosti pravděpodobné, že spolupráce s nimi bude průšvih až po několika týdnech práce, které pro vás budou zcela ztracené. I při rozvázání spolupráce totiž nový programátor nebude pracovat na kódu dál, ale bude si chtít tvořit svůj vlastní. A jste opět na začátku, tohle se bude 2× opakovat a projekt, který se měl chystat měsíc, trvá 4–5 měsíců.

Pro začátek se samotným webem

Jako první potřebujete doménu (název, za kterým je .cz, pod kterým vás všichni ve vyhledávači najdou). Velká spousta názvů/slov už je prodána, proto je dobré si například na domény.cz ověřit, jestli název vaší webové stránky už nemá někdo zakoupený. Zjistíte to tak, že váš název zadáte do řádku (ověř si dostupnost domény) na této stránce a ta vám hned řekne, jestli je název obsazen, či nikoli. I pokud se vám o to celé postará firma, musíte minimálně vědět, jak chcete, aby se web jmenoval.

Pokud potřebujete nějaký základní model, například web pro stavební firmu, počítejte tak 10–15 tis. Záleží na tom, co všechno budete chtít v administraci dělat. Osobně bych takovou klasiku hodil na webtrh.cz, kde se vám během pár minut ozve velká spousta různých lidí, ale i firem, a pak už je na vás si vybrat.

U komlipovanějších projektů počítejte s tím, že si za to firma nechá zaplatit někde okolo 50 tis. korun. Komplikovanější – tím myslím například takový energepic.com dohromady s exclusive.energepic.com.

Jaká je jiná možnost, pokud tyto finance nemám?

Najít si někoho na volné noze pro takové účely, zde je právě vhodná stránka webtrh.cz nebo navolnenoze.cz, na které můžete takové profese, které potřebujete pro web, najít. Je zde jedno velké ALE – takový člověk vám to taky zadarmo neudělá, počítejte s úsporou maximálně takových 20 tis korun u projektu za 40–50 tis. Co taková úspora obnáší? Web většinou tvoří 3 lidé – grafik, který navrhne design (to, jak má stránka vypadat), kodér, který tuto grafiku tzv. nařeže a poslední nedílnou součástí je samotný programátor, který se postará o to, aby zázemí fungovalo tak, jak má. Když budete mít štěstí, najdete kodéra a grafika v jednom. Je velmi málo pravděpodobné, že byste našli všechny tyto profese v jednom a ještě k tomu ve spolehlivém člověku, a pokud už ano, počítejte s tím, že takový člověk má na měsíce dopředu o zakázky postaráno. Ta pravděpodobnost je tak malá. 

Doporučení

Vyplatí se za to zaplatit radši víc a mít s tím míň starostí, pokud tuto možnost nemáte při uzavření smlouvy o dílo, kterou uzavřete vždy i se sankcemi za zpoždění. Domluvte se s ním na denních reportech, potom ho můžete neustále každý den bombardovat a očekávat zpětnou vazbu, za pár dnů mu to poleze na nervy tak, že se bude věnovat převážně vašemu projektu, aby ho měl co nejdříve hotov. Další důležitá věc – podmínky domlouváte jen jednou, dejte si na nich záležet.

Dále počítejte s tím, že na webu si ještě něco vymyslíte a budete mít více práce (to je vždy!). U takových projektů tvoří většinou 15–25 % z původní ceny.

No a to nejlepší nakonec, to jsou komplikované systémy, které spolupracují i s vaší vlastní aplikací. Přirovnání: Bavíme se o systému komplikovaném asi jako booking.com. Pokud jako já nemáte čas se tomu věnovat nonstop a starat se o vývoj sám, musíte vydělávat peníze na financovaní projektu a svůj život, dejte to zkušené firmě. Bude to dražší, ale ušetří vám to čas a mnoho energie. Obrovskou výhodou by bylo, kdybyste měli kamarády, kteří by to dokázali s vaší pomocí vyvinout, bohužel já nic takového nemám. Vše se nějak ale dá, vždy to nějak jde. Cenově u něčeho takového se pohybujeme někde mezi 500–900 tis. Kč se základním marketingem. 

Může z toho být hovno, nebo to může změnit svět, je už jen na nás, co tomu obětujeme.

Hodně štěstí a pevné nervy s firmou, která vám udělá věci podle představ.

Autor: James Riess

Na koho si dát všeobecně v byznysu pozor? Na ty, co vám slibují za málo hodně
Základní pravidla podnikání podle Jamese Riesse
Strategie reálného konce? Musíte si umět představit reálný konec hry. Naučit se předvídat